tirsdag 1. april 2008

Hekleoppskrift og trinn for trinn




Har fått mange spørsmål om hvordan jeg lager de hekleblomstene med papir, så jeg tenkte at jeg kunne legge ut en liten forklaring.



Jeg begynner med å stemple opp en prikkete sirkel som jeg har kjøpt hos Inkywings på et fast papir. 200g/m2-tykkelse har jeg brukt på mine papirsirkler. Sirkelen har en diameter på 3,5 cm og jeg klipper den ut med ca 2 mm kant utenfor prikkene.


Deretter så tar jeg en nål og stikker hull i alle prikkene, slik at papiret ikke skal revne av heklenålen.



Så begynner jeg å hekle med å lage en kant av fastmasker(fm) rundt hele sirkelen.Mellom hver fm lager jeg en lm. Jeg bruker tynt heklegarn. NR8 (20) er tykkelsen på garnet og jeg bruker heklenål nr1.00






Så lager jeg luftmaskebuer av 10 luftmasker (lm) som jeg fester i hver 5. fm i sirkelen. Stempelet har 51 prikker, så de to siste buene får 5 og en halv fm mellom seg.


Så lager jeg fm rundt lm-buen,
ca 13-14 stykker
så buen står fint ut fra arbeidet.








Så er det bare å feste trådene! Blomsten er ferdig...





Håper dere kan bruke "oppskriften" til å lage sånne eller kanskje noe lignende... ( det var veldig vanskelig å få noe system ut av bildene, det syns, men de kommer i alle fall i riktig rekkefølge:)) Det er jo bare fantasien som kan stoppe en her. Jeg syns i hvert fall det er morsomt å kombinere flere av hobbyene mine på en gang :) Det neste jeg skal prøve på er en firkant med heklede blonder!!
Lykke til!

17 kommentarer:

Lakrisstang sa...

Så flott oppskrift!!!
Tusen takk!!!! :)
Bente

petra/paradise sa...

WOW!! VIlken läcker blomma du gjort!! Tack för att du delar med dig!! =D
Å ett superduperstort tack till awarden och dina söta ord!!! *glad*
Många goa kramar till dej!!!!! =D
Kram Petra

reidunpf sa...

Hei Tove. Takk for et inspirerende møte på scrappehelga i Krisitansund. Virkelig bra! Og takk så mye for hekleoppskrifta. Du lager virkelig fine kort:)

Reidun

Sylvi sa...

Kjære deg!
Så kreativ du er!!! Blomsten var nydelig! Korta du lager er fantasstiske :-) Jeg linker deg - her var det mye inspirasjon!!!

Hanne sa...

Tusen takk, Tove! Dette var så instruktivt og godt beskrevet - jeg skal prøve!

klem fra Hanne:)

Heidi sa...

For en flott oppskrift du har laget Tove. Selv jeg som ikke har tatt i en heklenål ble jo fristet til å prøve dette og det sier litt altså. Kjempelekkert!!!

Klem fra Heidi

Turid Mari sa...

Så snill du e som dele av idèan dine! Æ kan ikkje hekle æ da, men va gøy å se kordan du hadde gjort det :)
Syns de va så nydelige!!!
Ha en koseli onsdagskveld!

Go kjæm fra Turid.

Anonym sa...

Tusen takk for ideen og oppskriften! Dette er perfekt for en hekleglad kortmaker som meg! Blomstene er supersøte =D
Marita

Inger Marie sa...

Den blomsten var utrolig stilig :)
Så snill du er så legger den ut.
Nydelig kort du har laget også.

God klem

Maya sa...

Akk sukk..skulle ønske jeg kunne hekle!!! Kanskje jeg får hyre inn mamma for dette var bare lekkert!!

Angela sa...

Kjempeflott oppskrift, du er råflink :)
Dessverre har jeg kun tatt i en heklenål da jeg har stripet håret, så tror ikke jeg hadde klart det om jeg hadde prøvd!!! Men flink er du!

Hilde sa...

Wow, Tove........nydelig hekletblomst.... dat var nå man virkelig kunne ønske at man kunne hekle......

god helg til deg!

mia.t sa...

Såå mysiga blommor! Jag får nog lära mig att göra sånna där =)

Mycket fint här i din blogg!

mvh mia

~ Skorpion ~ sa...

Nyyyyydelige blomster og tusen takk for at du deler oppskriften med oss ;)

Du lager utrolig skjønne kortet, mange flotte detaljer!

Om det er ok linker jeg gjerne til siden din...? :)

Lisa - InkyWings sa...

Åh vad roligt att se vad du gjort med hjälp av min stämpel!! Hur fint som helst! :-)

Får jag låna denna fina beskrivning till InkyWings blogg? Du kan väl e-maila mig i så fall. Vore jätteroligt att få presentera något annorlunda! :-)

mariann sa...

hei hei - så utrolig fine blomster du lager...
lurte på om du ville stemplet opp en del sånne sirkler til meg jeg???

mvh mariann

disa sa...

免費小遊戲,免費遊戲,小遊戲,遊戲,好玩遊戲,好玩遊戲區,A片,情趣用品,遊戲區,史萊姆好玩遊戲,史萊姆,遊戲基地,線上遊戲,色情遊戲,遊戲口袋,我的遊戲口袋,小遊戲區,手機遊戲,貼圖,A片下載,成人影城,愛情公寓,情色貼圖,情色,色情網站,色情遊戲,色情小說,情色文學,色情,aio交友愛情館,色情影片,臺灣情色網,寄情築園小遊戲,情色論壇,嘟嘟情人色網,情色視訊,愛情小說,言情小說,一葉情貼圖片區,情趣用品,情趣,色情漫畫,情色網,情色a片,情色遊戲,85cc成人片,嘟嘟成人網,成人網站,18成人,成人影片,成人交友網,成人貼圖,成人圖片區,成人圖片,成人文章,成人小說,成人光碟,微風成人區,免費成人影片,成人漫畫,成人文學,成人遊戲,成人電影,成人論壇,成人,做愛,aio,情色小說,ut聊天室,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,尋夢園聊天室,080視訊聊天室,免費視訊聊天,哈啦聊天室,視訊聊天,080聊天室,080苗栗人聊天室,6k聊天室,視訊聊天室